Wat doet de Huurcommissie?

De Huurcommissie is een onafhankelijke organisatie die bindende uitspraken kan doen in geschillen tussen huurders en verhuurders. Met de contracten die DUWO aanbiedt aan studenten, kan je bij de commissie terecht voor klachten met betrekking tot de initiële huurprijs (tot 6 maanden na afsluiten contract), de servicekosten en het onderhoud van je individuele woning of gezamenlijke ruimtes.  

Een voorbeeld van een procedure die je kan aanspannen is de jaarlijkse afrekening van de servicekosten. DUWO is wettelijk verplicht de jaarafrekening van de servicekosten vóór 1 juli op te sturen. Doet zij dit niet, vraag de servicekosten schriftelijk op. Heb je ze na 3 weken nog niet ontvangen? Dan  kan je een procedure starten bij de Huurcommissie. 

Heb je de afrekening ontvangen en ben je het niet eens met de kosten? Vraag DUWO om de kosten aan te passen. Als ze daar niet mee akkoord gaat, kan je een procedure starten bij de Huurcommissie. 

De specifieke voorwaarden lees je hier. Let daarbij goed op de termijnen die je als huurder in acht moet nemen om in aanmerking te komen voor een procedure. 

Hoe werkt een procedure bij de Huurcommissie?

De procedure begint met het invullen van een formulier dat bij de Huurcommissie wordt ingediend. Normaliter kost het starten van een procedure € 25,-. Als je huurtoeslag ontvangt, kan je hier een vrijstelling voor aanvragen. Zie Verzoek om kosten niet te betalen indienen | Procedure | Huurcommissie.

Let op: DUWO ontvangt van de Huurcommissie een kopie van het formulier, want de Huurcommissie is verplicht om te melden dat er een procedure is gestart.

Als de zaak duidelijk is, krijg je een schriftelijke uitspraak.

Als de zaak minder duidelijk is, kan er verder onderzoek worden uitgevoerd door de Huurcommissie. Daarna volgt een zitting. Die kan je online of op locatie bijwonen, en duurt ongeveer een kwartier.De uitspraak volgt binnen 6 weken.

Zie voor alle informatie: Procedure | Huurcommissie

Wat gebeurt er als je (on)gelijk krijgt bij de Huurcommissie? 

De Huurcommissie kan een bindende uitspraak doen of een advies uitbrengen. Bij de meeste zaken over tijdelijke contracten/sociale huurwoningen wordt een bindende uitspraak gedaan. 

Krijg je gelijk? Dan is DUWO verplicht de uitspraak van de Huurcommissie na te leven. Als je € 25 hebt betaald om de procedure te starten, krijg je dat geld terug. 

Krijg je ongelijk? Je kan hiertegen in verzet bij de Huurcommissie, en uiteindelijk kan je nog naar de kantonrechter. Als je € 25 hebt betaald om de procedure te starten, krijg je het geld niet terug. 

Ondersteuning bij de procedure van de Huurcommissie

Voor de verdere begeleiding bij de procedure verwijzen wij naar Stichting !Woon. Amsterdam beschikt als enige grote stad in Nederland sinds 30 jaar over uitgebreide huurdersondersteuning. !WOON is ook actief in Haarlem en Amstelveen. In elk stadsdeel heeft !WOON een vestiging. Daar zitten experts die o.a. woningopnames doen om gebreken vast te stellen en de huurder te helpen klachtenbrieven naar de verhuurder te sturen. Ook ondersteunen zij bij de gang naar de huurcommissie. Zie Verzet of klacht bij de Huurcommissie kan helpen | !WOON (wooninfo.nl)

Daarnaast denkt Duwoners altijd graag met je mee over de haalbaarheid van een procedure, en de juiste aanpak. 

Vragen? Mail naar info@duwoners.nl